lørdag den 28. november 2015

Alkymisten af Paulo Coelho

                                                                         (Copyright Sascha Jensen/Livet i dukkehuset)

Alkymisten - Paulo Coelho - Forlaget Bazar - 5/5 stjerner

Jeg er tit blevet rørt af bøger, men aldrig på samme måde som med Alkymisten. Lige da jeg var færdig med den, skrev jeg på Instagram: "Lige nu er jeg tom for ord og helt rørt langt ind i hjertet, denne fortælling er virkelig vindunderlig!" - og nu her to dage senere sidder jeg stadig med følelsen af at være tom for ord. Men jeg vil alligevel prøve at se om jeg ikke godt kan få skrevet en anmeldelse.

"Den andalusiske gedehyrde Santiago står i spidsen for det strålende persongalleri, som fører os gennem denne eventyrlige fortælling om at følge sine drømme. Fra sit hjem i Spanien rejser han til markederne i Tanger og gennem Ægyptens ørken til et skæbnesvangert møde med alkymisten. Historien om de skatte, Santiago finder på sin vej, lærer os den vigtigste af alle lærdomme: at lytte til sit hjerte."

Vi møder drengen Santiago, der drømmer den samme drøm to gang, og beslutter sig for at opsøge en gamle spåkone, der kan tyde drømme. Konen fortæller ham, at drømmen fortæller hende, at han skal drage mod pyramiderne i Egypten og der vil han finde en skat. Drengen tager konen på ordet og efter et møde med en konge drager han nu ud på sit livs rejse, men det ikke lige til og han skal meget gennem før han kan nå frem.

Alkymisten er en bog, der sætter dit eget liv i perspektiv og får dig til at fundere over dit liv, og om hvor vidt der er noget DU kan lave anderledes. Paulo Coelho har kreeret en fortælling, der er velskrevet i et let sprog og som bestemt efterlader dig med en længsels efter mere. Der var flere steder i bogen, hvor jeg gik i stå, på den gode måde, for det var for at læse en passage igen da den var så smuk og efterlod mig med en masse tanker. Tanker jeg måtte have styr på for at kunne læse videre.

Det er ren magi! Mere har jeg ikke at sige om den sag :)


(Dette ligger også på Bogreolen.dk hvor jeg skriver som Sascha J.)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar