tirsdag den 13. december 2016

Manden med træhatten af Jane Gardam

                                                               (Copyright Sascha Jensen/Livet i dukkehuset)

*Reklame*
Manden med træhatten - Jane Gardam - Forlaget Modtryk - 5/5 stjerner - Udgivet 2. December 2016 - Eksemplar fra forlaget 

Anden del i trilogien om Gamle Filth!

Første bog i trilogien var Edwards bog, se evt. anmeldelse lige her, i anden bog er det Bettys bog. Betty er Edwards kone.

Betty, en ung pige, som er bosat i Østen, møder Edward og siger ja til at gifte sig med ham, Blot en time senere fører skæbnen hende sammen med en anden mand, som viser sig, at være hendes livs kærlighed. Men Betty har sagt ja til Edward og det løfte har hun tænkt sig, at holde, for hun har menlig også lovet, at hun aldrig vil forlade ham. Den mand hun har mødt viser sig, at være Edward's ærkefjende nummer et, nemlig Hr. Veneering, som vi også møder i første bog.

Betty og Edward får et langt liv sammen, om det er lykkeligt, fuld af passion og lidenskab, er en anden snak. De forbliver barnløse, da Betty efter en mislykkede graviditet ikke kan få børn. De rejser rundt i verden og er bosat lidt forskellige steder, men inden Betty går væk er de endt i England. Edward arbejder, som advokat og Betty er en typisk "kone" for den tid, hun går hjemme og passer hus og have.

Jane Gardam har skrevet endnu en roman, som fangende mig fra først øjekast, se lige det cover, men også bagsideteksten gjorde igen et eller ved mig, så jeg var nød til, at give mig i kast med den. Og da jeg jo var vild med første bog, måtte jeg læse nummer to. Og sikker en fornøjelse, den er velskrevet, sproget er let og flydende, historien hænger sammen hele vejen igennem, og nogen af de ting, jeg stiftet bekendtskab med i "Imperiets mand" giver mening nu, hvor anden del er læst. Selvom den springer meget i tid og sted, er det faktisk ret nemt at følge med.  





Ingen kommentarer:

Send en kommentar