onsdag den 5. april 2017

Q & A: Tove Alsterdal

                                                         (Copyright Fotograf Annika Marklund)




Tove Alsterdal er en svensk forfatter og har fået udgivet fire bøger i Danmark ved Forlaget Modtryk. Jeg har haft fornøjelsen af at læse og anmelde Lad mig tage din hånd og har den nyeste liggende, som kun venter på at blive læst.
Tove Alsterdal er uddannet journalist og har blandt andet skrevet manuskripter til tv, radio og teater. Hun debuterede i 2009 med spændingsromanen "Kvinderne på stranden"
Tove er en forfatter, jeg vil anbefale til alle, som kan lide god spænding, som er velskrevet og hvor plottet holder.

                                                                               (Copyright Sascha Jensen/Livet i dukkehuset)

Hvad inspirerede dig til at skrive?
I Vend dig ikke om, ville jag skriva mentalsjukhuset där jag arbetade som ung, om att vistas på gränsen till vansinnet. I Sverige stängdes de stora mentalsjukhusen på 1990-talet och nu byggs det dyra bostäder där. I krocken mellan det fina livet och det mörka förflutna föddes den här boken.

Ett annat spår är vittnet till mordet, en tiggare från Rumänien som sitter utanför affären och sedan försvinner. Jag lockades av att gå djupare in i deras historia. Vi ser ju de som sitter och tigger på våra gator, varje dag, och där uppstod tanken: Det är ju inte bara vi som ser dem, de ser ju också oss. 


Hvordan er din skriveproces?
Jag gör enormt mycket research. Mycket i mina böcker bygger ju på verkligheten, även om historien är fiktion, och jag vill att allt ska vara som om det kunde vara sant. Det ger mig också enormt mycket inspiration, verkligheten är aldrig riktigt den vi tror. Först när jag upplever att jag vet nästan allt och är helt säker på det jag vill gestalta börjar jag skriva. 

Og hvor lang tid bruger du på at færdigskrive dine bøger?
Jag skriver ju fristående romaner, ingen serie, med nya karaktärer och nya platser så jag måste bygga helt nya världar varje gång. Det gör att det tar minst två år mellan böckerna. Tar det längre tid får det göra det, det viktigaste är att varje bok blir så bra det någonsin är möjligt.


Hvad håber du på læsere tager med sig fra dine bøger?
En läsupplevelse, som inte bara handlar om spänningen. Jag vill väcka tankar, kanske få någon att se något man inte såg förut. Jag får ofta reaktioner från läsare som är lyckliga över att ha lärt sig något, utöver att ha läst en spännande bok. Då blir jag glad, jag älskar själv att lära mig mer, att bli lite klokare för varje dag.


Nu er "Vend dig ikke om" tæt på udgivelse i Danmark, hvordan er det, at blive udgivet i andre lande end ens hjemland?
Mina böcker ges ut på nitton språk nu och det är lika magiskt varje gång. Något man har skrivit, men ändå inte riktigt. Danmark har också en speciell plats i mitt hjärta - det var det första land där jag fick en riktigt stor succé med min debut Kvinnorna på stranden. Sedan dess har den blivit än mer aktuell och jag är så glad att mitt förlag nu ger ut den på nytt!

Tusind tak til Tove Alsterdal og Forlaget Modtryk for mulighed for, at lave Q&A :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar