torsdag den 22. juni 2017

Sommergræs vinterorm af Mette Sø


                                                             (Copyright Sascha Jensen/livet i dukkehuset) 

Reklame

Sommergræs vinterorm - Mette Sø - Politikens Forlag - Udgivet 2017 - Eksemplar fra Forlaget
                              ★★★★★

"Om at være fanget mellem nye og gamle tider, om at skabe og blive skabt."!

Billi har mistet sit job, sin far og sin kæreste. Man kan vist roligt sige, at det ikke går så godt lige for tiden. Billi har svært ved at finde ro og fodfeste med det hele. Da hun er faldet lidt ned og ikke ønsker at have ondt af sig selv, rejser hun ud i verden. Ud for at finde papiret og kuverten, Billi var nemlig ansat på den Danmarks sidste kuvertfabrik, men den lukkede da en tysk mastodont opkøbte den. I jagten på papiret og kuverten ender hun både i Finland, Grækenland og Rumænien. Hun får også nogen af de svar hun søger og andre svar leder nye spørgsmål med sig. 

I de forskellige lande møder Billi mennesker, som både hjælper hende, men også giver hende et indblik i Europas forfald på flere måder. Hun møder kulturforskelle som sætter hendes tanker i gang, og hun tager sit liv op til overvejelse. For Billi ender hendes lange rejse med, at blive en dannelsesrejse, der sætter hendes syn på sig selv og andre på en prøve.

"Sommergræs vinterorm" er en finurlig og skørherlig roman. En roman om, at finde sig selv når man mister fodfeste for en tid. Eller når man mister en person man holder meget af. Jeg nød at læse Mette Sø's roman, da den er velskrevet og skrevet på en meget interesseret og anderledes måde, sådan rent sprogmæssigt. 

For mig helt personlig kunne jeg ikke have valgt et bedre tidspunkt, at læse den på. Jeg har lige mistet min højtelskende morfar og jeg må sige, at Mette Sø's  måde, at skrive på og anskue tingene på i romanen, har på forunderlig måde hjulpet mig lidt i denne svære tid. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar