mandag den 9. oktober 2017

De gode år af Elizabeth Jane Howard

                                                            (Copyright Sascha Jensen/livet i dukkehuset) 

*Reklame*

Titel: De gode år
Forfatter: Elizabeth Jane Howard
Forlag: Gad
Udgivet: 2017
Eksemplar fra: Forlaget
Genre: Slægtsroman
Serie: Cazalet Krøniken 1
Bedømmelse: ★★★★★ 

Mød overklassefamilien Cazalet og deres tjenestefolk i denne virkelig skønne slægtsroman! 

Hver eneste sommer samles de fire søskende i familien Cazalet i Sussex i deres barndomshjem hvor forældrene stadig bor. Familien består af Hugh, Edward, Rupert og Rachel plus deres forældre William og Kitty. De tre brødre har alle giftet sig og fået børn. Rachel har endnu ikke slået sig ned med mand og børn, men står dog i en affære med Syd, en affære, der ikke helt er til, at finde tid til. 

I denne første bog i serien på i alt fire bøger, befinder vi os i årene omkring 2. Verdenskrig, og selv om livet går sin vante gang i familien, er de alle store som små meget påvirket af uvisheden om hvor vidt der bliver krig eller ej. 

Familien oplever glæder og sorger som vi læser bliver en del af. Og der ikke så lidt af både det ene og andet. Vi følger både de store og små sorger og glæder hos familien men også hos familiens tjenestefolk, som jo kan følge med i alt hvad der sker hos familien. 

"De gode år" er simpelthen så vidunderlig og fantastisk, den er velskrevet og lige i min ånd. Jeg er vild med alt hvad der er engelsk, og elsker, at dykke ned i de engelske fortællinger om  herreskab og tjenestefolk. Det skal dog siges, at der en vildt mange personer, at holde styr på og i starten blev jeg forvirret, for hvilket barn hørte nu lige til hos hvad for nogen forældre og så videre i den dur. Men det kom ret hurtigt, og heldigvis er der et persongalleri først i bogen, som jeg kunne bladre tilbage til.

Det er en fortælling om livet i sig selv men også om ægteskaber, utroskab, venskaber, familiebånd, og om at gå fra barn til voksne. 

Jeg kan lide, at forfatteren lader os komme ind i denne verden og så tæt på personerne, at du føler dig dus med dem. Det gjorde jeg i hvert fald, men det hænger helt sikkert sammen med at Elizabeth Jane Howard skriver så levede og godt. Jeg glæder mig allerede til andet bind i serien. 

Er du til slægtsromaner så giv dig gerne i kast med denne, den får de varmeste anbefalinger herfra. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar