lørdag den 25. november 2017

Glasslottet af Jeannette Walls

                                                     (Copyright Sascha Jensen/livet i dukkehuset) 

*Reklame*

Titel: Glasslottet
Forfatter: Jeannette Walls
Forlag: Politiken
Udgivet: 2017
Eksemplar fra: Forlaget
Genre: Erindringsroman 
Serie: -
Bedømmelse: ★★★★★★

"Med GLASSLOTTET har Walls på én gang skrevet en erindringsroman og en stor fortælling om kærlighed og oprør, svigt og fantasteri. Bogen er et roadtrip gennem 60`ernes og 70`ernes USA, en rørende og sine steder fortvivlende fortælling om en opvækst på kanten" 

Sådan står der bagsiden af bogen, og for hule da, det er så sandt som det står skrevet. "Glasslottet" er en af de største og bedste romaner, jeg har læst i år. Jeg er blæst omkuld og fortællingen har efterladt så mange følelser i mig, at jeg har været i syv sind over, at skulle skrive en anmeldelse af den. For jeg vil faktisk helst bare have den for mig selv. Men på den anden side vil jeg jo også gerne gøre ALLE opmærksom på, at denne fantastisk, vidunderlige og meget barske historie findes. 

Jeannette vokser op i USA sammen med sine forældre og tre søskende, Brian, Lori og Maureen. Familien er en nomadefamilie og de bor ikke det samme sted ret længe af gangen. Faren er altid på jagt efter nye steder af udfordre, nye steder hvor ingen kender til ham og hvor inkassofirmaerne ikke kan finde ham. Faren kan ikke holde på sine jobs ret længe af gange, så familien har i perioder ingen penge, men får på en eller anden måde alligevel tingene til at hænge sammen. Moren er uddannet lærer, men arbejder ikke, da hun ser sig selv som en fri kvinde, der heller vil lave kunst. Det kan hun så bare ikke lige leve af. Så i perioder tvinges hun til, at arbejde, men Jeannette og Lori må hjælpe hende med at få rettet opgaver, for ellers kan hun ikke beholde sine jobs, da hun hurtigt kommer håbløs bagud. 

Jo ældre de tre ældste børn bliver jo mere arbejder de på, at komme væk fra faren og hans drikkeri. Jeannette har altid set op til sin far og holder meget af ham, men kan ikke blive ved med, at leve sammen med ham. Så da muligheden kommer for, at rejse uden resten af familien griber hun den og starter et liv op i New York. 

"Glasslottet" er så fremragende en fortælling om en piges opvækst på godt og ondt, at jeg blev slugt med fra første side og til tider virkelige ikke have lyst til at læse videre. For den kommer helt ind under huden på dig, det gør ondt i dit hjerte, når du læser og jeg tog mig selv i flere gange af tørre tårer væk fra kinderne. Ud over at være en temmelig barsk fortælling er det også en smuk historie om en piges opvækst og om hvordan hun kæmper for, at komme videre med sit liv. Og netop ikke lade barndommens spor sætte hendes fremtidsdrømme og mål. 

"Glasslottet" er en roman som ALLE burde læse, for den kan også lære os en masse, blandt andet at ikke alt er som vi gerne vil tro. Ikke alle har det lige godt og er lige lykkelige, og kan ikke bare få og få og købe og købe. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar