torsdag den 15. februar 2018

Gæsteblogger #2: Line Dalbro - Hvad er din yndlingsbog?

Gæsteblogger - hvad er din yndlingsbog? er et helt nyt tiltag her på bloggen. Tit bliver vi bogelskere spurgt om vi har en yndlingsbog - come on det er da ikke lige til, at svare på - men det har da ikke forhindret mig i at stille det til 12 blogger, og de 12 blogger kommer I til, at møde gennem 2018. 

Så er det blevet tid til Februars gæsteblogger, og denne gang er det Line fra bloggen Forestilling om paradis. Line er uddannet cand.scient.bibl. og arbejder ved Aalborg bibliotekerne og er lektør ved DBC.


                                                                   (Copyright Line Dalbro)

Jeg har ikke altid været glad for at læse. Faktisk gad jeg det overhovedet ikke til at starte med. Min mor prøvede ellers at låne alverdens forskellige bøger til mig, men der var ikke nogen af dem der virkelig fangede min interesse. Hun er skolebibliotekar, så da hun havde købt Harry Potter 1-3 til skolen, tog hun dem med hjem til mig i en sommerferie og sagde at dem skulle jeg læse. Jeg var skeptisk, men jeg gik i gang og jeg glemte tiden, tog med Harry til Hogwarts og lærte trylleformularer, blev venner med Ron og Hermione, fjender med Draco og alt det andet Harry oplever. Fra da af har jeg været vild med at læse og hvad bøger kan give dig af oplevelser, selvom du bliver siddende hjemme på dit værelse.

Harry Potter burde, siden det er den serie der åbnede mine øjne for læsning, være min yndlingsbog, men det er den ikke. Jo, den har en helt særlig plads i mit hjerte, ingen tvivl om det, men der er bare en bog der fylder mere der.

På min blog har jeg tidligere skrevet et indlæg om at jeg blev mobbet og havde det lidt svært som barn og teenager. Jeg følte mig ensom og manglede ofte nogen at snakke med. Derfor fandt jeg tanken om en daimon tiltalende og jeg ville ønske at jeg havde sådan en. En del af min sjæl udenfor kroppen, som passede på mig og som jeg kunne snakke med. Samtidig drømte jeg nok også om at have samme mod som Lyra har, hun er ligeglad med hvad andre tror om hende og hun vil gøre hvad som helst for at passe på sine nærmeste, selv tage til det kolde nord og møde både panserbjørne og hekse. Hvis jeg læste bogen igen, ville det være en helt ny oplevelse – for jeg er voksen nu og lægger mærke til nogle andre ting end blot at det er en fantastisk historie. Bogen lægger også vægt på videnskab, politik og tro – emner der er virkelig spændende og som altid vil være aktuelle. Jeg er ikke specielt troende, men alligevel frister tankerne om sjæl og Støv, og når jeg læser bogen, kan jeg næsten føle at der er mere mellem himmel og jord.

Og ja, det er ”Det Gyldne Kompas” jeg snakker om. En bog jeg vil anbefale til både børn og voksne, for alle vil tage noget med når sidste side er vendt. Jeg takker Philip Pullman for at give mig et eventyr, som jeg er sikker på, kun bliver bedre med årene og jeg glæder mig meget til at vende tilbage endnu en gang når de næste bøger i ”Forestillinger om Støv”-serien kommer.

Tusind tak til Line for, at ville lege med og svare på dette til tider svære spørgsmål.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar