torsdag den 1. marts 2018

Bergsveinn Birgisson: Svar på Helgas brev - bog, forfattermøde og teaterstykke

For første gang nogen siden i bloggens historie får I her et tre-i-et indlæg, det kommer ikke til, at være formen fremadrettet men lige med dette indlæg giver det mening, at slå det sammen.

For et stykke tid siden fik jeg en mail fra Politikens Forlag med en invitation til at komme til Valby på Teater V til forpremiere på stykket "Svar på Helgas brev", jeg skyndte mig, at finde en som gerne ville med da invitationen var til mig + gæst. I samme ombæring tilbød de bogen, som stykket er bygget op om, til anmeldelse, det sagde jeg ja tak til og derfor begynder indlægget her med en boganmeldelse.

                                                                   (Copyright Sascha Jensen/livet i dukkehuset) 

Eksemplar fra Politikens Forlag (C&K) - Udkommet i 2012 - Roman - ★★★★/6

"En 90-årig enkemand og fåreavler, der har levet hele sit liv på en gård i et afsides område af Island, skriver et langt personligt brev til sin elskede. Kvinden Helga, som han aldrig fik, men på sin egen måde forblev tro i en ubrydelig kærlighedslængsel. Erindringer fra et barsk og simpelt liv tæt på naturen væves i fortællingen sammen med drømme om et moderne liv i Reykjavik med den elskede, på samme måde som fakta om fårekroppe poetisk sammenbindes med dybe erotiske længsler."

"Svar på Helgas brev" er en smuk og poetisk kærlighedshistorie men samtidigt er det også fortællingen om en meget egoistisk mand, der aldrig får den kvinde han begær, med det resultat, at han heller ikke er tilstede 100 % i sit ægteskab. Ham og hans kone kan ikke få børn, men han får lavet et barn på Helga, dog et barn han ikke retmæssigt kan gøre til sit, da ham og Helga indgår en aftale om, at holde det som en hemmelighed. Da han er 90 år og er kommet på plejehjem skriver han et brev til Helga, hvor han udtrykker sin kærlighed, begær, længsel og frustrationer til hende. Der er bare lige den lille hage, at Helga er død, så hun modtager aldrig brevet.

Bergsveinn Birgisson har skrevet en virkelig god historie om en længsel efter den rette kærlighed. I romanen får han flettet ind hvordan det er at bo i et afsides område på Island samt der kommer en del anekdoter om Island.

Med "Svar på Helgas brev" er det mit første bekendtskab med forfatteren men bestemt ikke det sidste, jeg er virkelig gået hen og er blevet nysgerrig på hans forfatterskab.  

Jeg vil anbefale bogen til jer, som kan lide en god men også anderledes kærlighedsroman. 

                                                   (Copyright Sascha Jensen/livet i dukkehuset) 

En dag fik jeg så en besked på Goodreads fra en af mine "læsevenner" derinde, at forfatteren kom til Danmark og skulle komme på Valby Bibliotek. Den mulighed kunne jeg da ikke lade gå fra mig, og da slet ikke når jeg alligevel skulle til Valby den dag. 

Bergsveinn dukkede op kl. 14 og fortalte os om sig selv, sit forfatterskab, Island og selvfølgelig om bogen, da det var derfor han var der. Han var inviteret til Danmark for, at overvære premieren på teaterstykket om søndagen. 

Det var en hyggelig eftermiddag og jeg blev kun bekræftet endnu mere i at jeg skal læse mere af ham.

Og selvfølgelige måtte han lige lave en lille krusedulle i min bog :) 

                                                         (Copyright Sascha Jensen/livet i dukkehuset) 
                 
                                                             (Fotograf Ursula Marcussen)

Senere samme dag gik jeg så en tur på Teater V og så teaterstykket. OG hold nu op, det var godt. Jeg er noget overrasket over hvor meget ÈN mand kan få med på kun en 1 time og 15 minutter. Skuespilleren var Victor Marcussen og han kunne få både den unge lidenskabelige mand frem og den 90 årige længelsfulde mand frem. Han spillede vildtgodt og fik simpelthen så mange pushlines frem og fortællingen gav så meget mening. 


                                                          (Fotograf Ursula Marcussen)


                                                          (Fotograf Ursula Marcussen)

Tusind tak til Politikens Forlag for invitationen :) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar